Realizując założenia strategii zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive” IKEA (Grupa Ingka) inwestuje w zrównoważone źródła energii i wspiera lokalne społeczności, aby tworzyć lepszą przyszłość dla nas wszystkich. Prognozowane w najbliższych latach deficyty energetyczne w połączeniu z suszą i skutkami pandemii koronawirusa wymagają podejmowania kolejnych działań, które pomogą w przygotowaniu się na te przyszłe zagrożenia.
W ramach założeń strategii zrównoważonego rozwoju IKEA dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej przed 2030 rokiem. Od wprowadzenia strategii firmy „People & Planet Positive”w 2012 roku, neutralizacja wpływu człowieka na środowisko stała się tematem ważnej dyskusji ekspertów z całego świata, jak np. raportu IPCC z 2018 roku, opisującego katastrofalne konsekwencje wpływu ludzkości na zmiany klimatu. Także teraz, w dobie nadchodzącego kryzysu wynikającego z pandemii COVID-19, IKEA podtrzymuje swoje zobowiązania dotyczące zrównoważonego rozwoju.
Wierzymy, że wyjątkowe czasy wymagają wyjątkowej współpracy. Teraz bardziej niż kiedykolwiek globalna społeczność musi współpracować w celu odbudowy gospodarki, na którą COVID-19 wywarł głęboki wpływ. IKEA pozostaje wierna swojemu celowi neutralności klimatycznej do 2030 i porozumieniu paryskiemu. Gdy Unia Europejska stara się wyjść z kryzysu, wspieramy budowę tętniącej życiem, odpornej i ekologicznej gospodarki, która jest neutralna dla klimatu
– mówi Jesper Brodin, CEO Ingka Group.
Zrównoważone podejście IKEA zyskuje na znaczeniu także w obliczu nadciągającej w Polsce suszy. Brak wody poważnie wpłynie na funkcjonowanie lokalnych społeczności. Związany z nim wzrost cen żywności odczują wszyscy Polacy. Spodziewane są ogromne straty w rolnictwie – w latach 2018 i 2019 wyniosły one odpowiednio 3,5 i 3 mld zł. Susza to również poważne zagrożenie dla energetyki konwencjonalnej. Sektor ten wykorzystuje ogromne ilości wody do chłodzenia bloków węglowych. Wzrost średnich temperatur oznacza powszechne zwiększenie wykorzystania klimatyzacji oraz wentylatorów, co znów drastycznie przełoży się na zużycie energii.
Jesteśmy świadomi tego, że nadchodzące miesiące będą bardzo trudne dla całej polskiej gospodarki, nie tylko z powodu sytuacji epidemiologicznej, ale również suszy, która staje się coraz bardziej odczuwalna i może wpłynąć na bezpieczeństwo energetyczne kraju. Dostęp do stabilnych dostaw energii jest fundamentem zdrowej gospodarki. Spodziewane w Polsce wysokie temperatury oraz susza wymagają odpowiedzialnego podejścia zarówno ze strony biznesu, jak i lokalnych społeczności. Jako Grupa Ingka już kilka lat temu przewidzieliśmy zagrożenia związane z transformacją energetyczną i zmianami klimatu, z którymi mamy do czynienia obecnie i rozpoczęliśmy proces transformacji firmy w kierunku zminimalizowania ich wpływu. Ponadto w naszych działaniach pamiętamy o najbliższym sąsiedztwie i podejmujemy kroki, aby pomagać społecznościom, w obrębie których funkcjonujemy. Tak jest i tym razem w ramach zaangażowania się farm wiatrowych na rzecz zapobiegania w rozprzestrzenianiu się pandemii koronawirusa
– mówi Mariusz Podgórski, Kierownik ds. energii i klimatu w IKEA Retail.
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive
Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów IKEA i trzynaście Punktów Odbioru Zamówień, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 23 sklepy IKEA w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.
W roku finansowym 2019 ponad 30 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 118 mln wizyt.
*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 374 sklepami w 30 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada
W sprawie pytań dotyczących Green Recovery Alliance, dodatkowych informacji udziela:
Charlotte Glassco,
Public Affairs Advisor,
E-mail: charlotte.glassco@ingka.ikea.com (język angielski)