Sprzedawcy w IKEA Łódź nie migają się od obsługi Głuchych* czy słabosłyszących. W ramach projektu „IKEA dla wszystkich” realizowanego w sklepie, grupa pracowników nauczyła się języka migowego. Ponadto dla osób starszych i z niepełnosprawnością ruchu w Restauracji przygotowana została strefa dostosowana do ich potrzeb. To tylko niektóre z wdrożonych w ostatnim czasie rozwiązań w IKEA Łódź. Pracownicy sklepu sami zainicjowali i zrealizowali projekt.
Pomysłodawczyniami projektu „IKEA dla wszystkich” są Patrycja Matusiak i Wiktoria Rock, które pracują na stanowisku sprzedawcy w sklepie IKEA Łódź. Obie studiują Logopedię z audiologią i współpracują z osobami m.in. z niepełnosprawnościami czy z uszkodzeniami słuchu, a także z osobami starszymi. Swoje zainteresowania, wrażliwość oraz zrozumienie potrzeb innych postanowiły wykorzystać w IKEA i pokazać, że jest to ważne i uniwersalne.
Aby ułatwić komunikację, sklep IKEA Łódź zorganizował kurs Systemu Języka Migowego dla 15 pracowników. Nauczyli się oni podstawowych zwrotów, między innymi jak się przywitać, alfabetu palcowego, liczebników, kolorów czy nazw działów.
W Restauracji, blisko kas powstała strefa stołów, które dostosowane są do potrzeb osób korzystających z wózków. Stoły mają m.in. szerzej rozstawione nogi, nie ma przy nich także krzeseł, ponieważ dla niektórych osób odsunięcie ich może być trudne. IKEA Łódź udostępnia dla osób towarzyszących także dodatkowe, składane krzesła, które można dostawić do stołu.
*Głusi pisane przez duże G tworzą mniejszość kulturowo-językową. Ich ojczystym językiem jest Polski Język Migowy. Jeśli chodzi o przynależność do środowiska Głuchych – nie decyduje o tym stopień utraty słuchu a poczucie tożsamości i przynależności do tej kultury. Głusi nie uważają się za osoby niepełnosprawne i często spotykamy się z prośbą o nienazywanie ich w ten sposób przez słyszącą część społeczeństwa.
**www.stat.gov.pl
***www.stat.gov.pl
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.
Grupa Ingka w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów oraz siedem innych stacjonarnych punktów spotkań z klientem, m.in. Centrum IKEA dla Firm, Punkty Odbioru Zamówień. Poprzez Ingka Centres Polska zarządza pięcioma centrami handlowymi. Zlokalizowane w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatruje 23 sklepy IKEA w Europie Środkowej i wschodniej. Do Grupy Ingka w Polsce należy również sześć farm wiatrowych, które zapewniają jej niezależność energetyczną.
W roku finansowym 2018 prawie 29 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 97 mln wizyt.
*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 367 sklepami w 30 krajach i zatrudnia 158 500 pracowników. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.