Czy można zmieniać świat na lepsze, zaczynając od swojej okolicy? „Oczywiście!” – odpowiadają bez wahania uczennice ze Zgierza, które dzięki wsparciu IKEA i Fundacji Świętego Mikołaja zrealizowały proekologiczny projekt na temat szkodliwości foliowych toreb dla środowiska.
Każdy z uczestników naszych szkoleń otrzymywał od nas płócienną torbę, którą mógł ozdobić farbami lub pastelami do tkanin według własnego pomysłu i zabrać ze sobą do domu. Dzięki temu wiele osób zrezygnowało z używania torebek foliowych, a to przecież przyczynia się do ekologicznego życia na naszej planecie i zmiany myślenia. Dodatkowo, by jeszcze bardziej zaangażować uczniów naszej szkoły, został przeprowadzony konkurs plastyczny na projekt wlepki mówiącej o szkodliwości używania torebek foliowych – opowiada liderka projektu, Renata.
W uroczystym finale całej akcji w Parku Kulturowym Miasto Tkaczy w Zgierzu wziął udział nawet wiceprezydent miasta – Bohdan Bączak. Choć oficjalnie projekt się zakończył, to uczennice zapewniają, że działają dalej, ponieważ pomysłów na przekazywanie wiedzy na temat szacunku do przyrody im nie brakuje.
Zanieczyszczenie środowiska to jeden z najpoważniejszych problemów naszych czasów, a zmniejszanie ilości odpadów należy do skutecznych sposobów walki z nim. Foliowe torby zbyt często trafiają na wysypiska i w zbyt dużych ilościach. IKEA wycofała ze swoich sklepów bezpłatne jednorazowe „foliówki” już w 2007 roku. Teraz, co ogromnie nas cieszy, uczennice ze Zgierza postanowiły nie tylko podzielić się wiedzą na temat szkodliwości foliowych jednorazówek, ale także umożliwiły zastąpienie ich bardziej ekologicznymi wersjami - dodaje Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, IKEA Retail w Polsce.
Program „Na Rodzinę Można Liczyć” jest realizowany przez IKEA oraz Fundację Świętego Mikołaja od 2012 roku. Jego celem jest między innymi budowa aktywnego społeczeństwa obywatelskiego, w tym wsparcie uzdolnionej i wrażliwej społecznie młodzieży. W pięciu edycjach programu ze stypendiów skorzystało 729 uczniów z blisko 200 szkół.
Lista zwycięskich projektów oraz więcej informacji o programie na IKEA.pl/Stypendia.
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingva Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
O IKEA Retail
Celem IKEA Retail jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy dobre wzornictwo i funkcjonalne meble w przystępnej cenie. Dbamy o zrównoważony rozwój, realizując strategię People & Planet Positive. IKEA Retail jest godną zaufania, stabilną finansowo i stale rozwijającą się firmą. IKEA Retail w Polsce posiada obecnie dziewięć sklepów, które w roku finansowym 2016 odwiedziło prawie 28 milionów osób.
O Fundacji Świętego Mikołaja
Fundacja Świętego Mikołaja działa od 2002 roku (www.mikolaj.org.pl). Wcześniej,
od 1998 roku, istniała jako nieformalna grupa przyjaciół. Obecnie jej działalność skupia się na fundowaniu stypendiów dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin (program „Stypendia św. Mikołaja”). Przez 18 lat funkcjonowania przeprowadziła blisko 40 kampanii społecznych, wspomagając ok. 8 tys. młodych ludzi. Wsparciem obejmowała m.in. rodzinne domy dziecka i samotne matki. Fundacja Świętego Mikołaja jest laureatem Europejskiej Nagrody Obywatelskiej 2011, nagrody Ubi Caritas 2008, TOTUS 2006 oraz Pro Publico Bono 2005. Otrzymała także wyróżnienie Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania w 2008 roku.
Więcej o Fundacji Świętego Mikołaja: www.mikolaj.org.pl