Ten kto uważa, że współczesna młodzież nie przepada za książkami, z pewnością jeszcze nie poznał uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Elblągu. Dzięki wsparciu firmy IKEA i Fundacji Świętego Mikołaja uczniowie zrealizowali własny projekt „Książki Moje-Twoje-Wasze” promujący czytelnictwo.
„Dzieci, które czytają, będą dorosłymi, którzy myślą” – takie motto zamieścili w swoim saloniku czytelniczym uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Elblągu, którzy w ramach konkursu grantowego programu „Na Rodzinę Można Liczyć” zrealizowali projekt „Książki Moje-Twoje-Wasze". Jego celem było stworzenie przyjaznego miejsca w szkole, gdzie młodzież może spokojnie poczytać i porozmawiać o lekturach, które szczególnie ich pochłonęły. Liderka projektu wpadła na pomysł jego realizacji po rozmowach ze swoimi rówieśnikami i nauczycielami, którzy zauważyli, że uczniom brakuje takiego miejsca.
W ramach projektu powstał salonik czytelniczy ozdobiony graffiti wykonanym przez zaprzyjaźnionego artystę. Dzięki finansowaniu zakupiono meble, a jedna z uczennic zaprojektowała pieczątkę, którą oznaczane są wszystkie książki, trafiające na szkolny regał. Jest to jednak tylko niewielka część projektu, który opiera się także na akcjach promujących czytelnictwo.
- Naszym głównym celem było stworzenie kącika spotkań czytelniczych, rozpowszechnienie miłości do książek oraz idei bookcrossingu w naszej szkole. Wspólnie zaplanowałyśmy szereg akcji np. czytanie bajek przedszkolakom z okolicznych przedszkoli, czytanie książek na głos i czytanie bajek pod hasłem „Poczytaj bratu, poczytaj siostrze”. Aktualnie trwa akcja „Książkowy koncert życzeń” – czyli plebiscyt na ulubioną książkę – opowiada Patrycja, liderka projektu.
Do tej pory oczytani uczniowie przeprowadzili dwie akcje czytania bajek przedszkolakom, a podczas pierwszej z nich dodatkowo pokazali dzieciom jak wygląda biblioteka szkolna. Podczas drugiej akcji „Młodzież czyta dzieciom" maluchy świetnie bawiły się przy inscenizacje bajki Juliana Tuwima pt. „Rzepka" . Oprócz szczytnej idei promowania czytelnictwa największym sukcesem projektu „Książki Moje-Twoje-Nasze” jest to, że zaangażowała się w niego cała szkoła, bo wszyscy zgodnie uważają, że czytanie to najlepsza rozrywka łącząca przyjemne z pożytecznym.
- Bardzo nas cieszy, że projekty realizowane w ramach programu „Na Rodzinę Można Liczyć” odnoszą tak duży sukces. Jesteśmy dumni, że mogliśmy wesprzeć inicjatywę, w którą zaangażowała się cała szkoła, bo właśnie to w tych akcjach jest najpiękniejsze – łączą ludzi i zmieniają lokalne środowisko na lepsze – podsumowuje Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, IKEA Retail w Polsce.
Program „Na Rodzinę Można Liczyć” jest realizowany przez IKEA oraz Fundację Świętego Mikołaja od 2012 roku. Jego celem jest między innymi budowa aktywnego społeczeństwa obywatelskiego, w tym wsparcie uzdolnionej i wrażliwej społecznie młodzieży. W pięciu edycjach programu ze stypendiów skorzystało 729 uczniów z blisko 200 szkół.
Lista zwycięskich projektów oraz więcej informacji o programie na IKEA.pl/Stypendia.
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingva Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
O IKEA Retail
Celem IKEA Retail jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy dobre wzornictwo i funkcjonalne meble w przystępnej cenie. Dbamy o zrównoważony rozwój, realizując strategię People & Planet Positive. IKEA Retail jest godną zaufania, stabilną finansowo i stale rozwijającą się firmą. IKEA Retail w Polsce posiada obecnie dziewięć sklepów, które w roku finansowym 2016 odwiedziło prawie 28 milionów osób.
O IKEA Retail
Celem IKEA Retail jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy dobre wzornictwo i funkcjonalne meble w przystępnej cenie. Dbamy o zrównoważony rozwój, realizując strategię People & Planet Positive. IKEA Retail jest godną zaufania, stabilną finansowo i stale rozwijającą się firmą. IKEA Retail w Polsce posiada obecnie dziewięć sklepów, które w roku finansowym 2016 odwiedziło prawie 28 milionów osób.
O Fundacji Świętego Mikołaja Fundacja Świętego Mikołaja działa od 2002 roku (www.mikolaj.org.pl). Wcześniej, od 1998 roku, istniała jako nieformalna grupa przyjaciół. Obecnie jej działalność skupia się na fundowaniu stypendiów dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin (program „Stypendia św. Mikołaja”). Przez 18 lat funkcjonowania przeprowadziła blisko 40 kampanii społecznych, wspomagając ok. 8 tys. młodych ludzi. Wsparciem obejmowała m.in. rodzinne domy dziecka i samotne matki. Fundacja Świętego Mikołaja jest laureatem Europejskiej Nagrody Obywatelskiej 2011, nagrody Ubi Caritas 2008, TOTUS 2006 oraz Pro Publico Bono 2005. Otrzymała także wyróżnienie Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania w 2008 roku.
Więcej o Fundacji Świętego Mikołaja: www.mikolaj.org.pl