Podsumowanie działań podjętych w ramach strategii People & Planet Positive IKEA w Polsce w roku finansowym 2020
[1] wrzesień 2019 – sierpień 2020
Produkcja energii z wiatru, recykling i odzysk energii z prawie 95% odpadów powstających w naszych sklepach, wycofanie z oferty wyposażenia domu plastikowych produktów jednorazowego użytku, liczne kampanie inspiracyjne i praktyczne porady dotyczące zrównoważonej konsumpcji czy wspieranie lokalnych społeczności w walce z pandemią COVID-19. To tylko niektóre z naszych działań zrealizowanych w Polsce w roku finansowym 2020, które przybliżyły nas do realizacji długoterminowego celu strategicznego, jakim jest przekształcenie firmy w biznes cyrkularny i przyjazny dla klimatu
- mówi Karin Sköld, Prezeska IKEA Retail Polska i Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju.
Wkraczając w rok 2021, Rok Zrównoważonego Rozwoju w IKEA, jeszcze bardziej koncentrujemy nasze wysiłki na oferowaniu przystępnych cenowo produktów i rozwiązań lepszych dla ludzi i planety, inspirując i umożliwiając wielu ludziom w Polsce prowadzenie zdrowego i ekologicznego trybu życia na co dzień
- dodaje Karin Sköld.
Biznes przyjazny dla ludzi i planety
W roku finansowym 2020 firma kontynuowała działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności energetycznej własnych budynków i działalności, co bezpośrednio przyczynia się do spowolnienia zmian klimatu.
Inwestowanie w energię odnawialną to także zwiększanie jej dostępności i przystępności dla wielu osób. Polska była jednym z pierwszych krajów, w których IKEA wprowadziła ofertę „Energia słoneczna dla domu” - kompleksową usługę sprzedaży i montażu paneli fotowoltaicznych. W ciągu 3 lat Polska stała się jednym z wiodących rynków IKEA pod względem liczby instalacji. Wraz z partnerem z branży solarnej IKEA oferuje kompleksowe rozwiązania, które pozwalają produkować energię ze słońca i przynoszą realne oszczędności w polskich budżetach domowych.
W roku finansowym 2020 drewno wykorzystywane przez IKEA na całym świecie w 98% pochodziło z bardziej zrównoważonych źródeł (drewno z certyfikatem FSC lub pochodzące z recyklingu). Gwarancja pochodzenia drewna z lasów odpowiedzialnie zarządzanych daje pewność, że firma nie przyczynia się do wylesiania. Drewno z Polski, wykorzystywane przez IKEA pochodzi jedynie z takich właśnie źródeł.
IKEA bez plastikowych artykułów jednorazowego użytku
Wegańska oferta IKEA FOOD – zmniejszanie śladu węglowego
Dobry klimat zaczyna się w domu – inspirowanie do życia lepszego dla planety
Gdański sklep IKEA jeszcze w 2019 roku przyłączył się do inicjatywy realizowanej przez miasto – „Gdańsk bez plastiku”. Z kolei w lutym 2020 roku IKEA została partnerem Miasta Stołecznego Warszawy w kampanii "Rady na Odpady".
Podczas Black Friday 2019 IKEA wystartowała z inicjatywą „Na Dłużej”, podpowiadając, jak dzięki prostym czynnościom dbać o meble i domowe akcesoria, aby służyły nam jak najdłużej, a wykorzystała do tego kolekcję sztuki stworzoną specjalnie na tę okazję przez polską artystkę Ewelinę Sośniak.
W czerwcu 2020 roku marka otworzyła w Szczecinie IKEA Dom Jutra - miejsce nie tylko pełne zieleni i produktów bardziej przyjaznych dla planety, ale przede wszystkim przestrzeń inspiracji i wymiany pomysłów z mieszkańcami miasta na to, jak sprawić, by dom stał się prawdziwie zrównoważonym miejscem do życia.
W roku finansowym 2020 roku przeprowadzono również trzecią edycję konkursu grantowego IKEA „Zabawa to poważna sprawa”, skierowaną do organizacji społecznych, które zajmują się edukacją ekologiczną najmłodszych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym.
IKEA dba o równość w środowisku pracy
Wsparcie dla społeczności w czasie pandemii
W ramach akcji #PomagamyRazem wraz z naszymi partnerami wsparliśmy m.in. Obiekty Infrastruktury Krytycznej, Gminne Centra Kwarantanny, osoby w kryzysie bezdomności oraz samotnych rodziców
- mówi Karin Sköld.
Przyłączyliśmy się także do ogólnopolskiej inicjatywy #WzywamyPosiłki, w ramach której pracownicy IKEA Food przygotowali 40 000 posiłków do szpitali, pogotowia ratunkowego i laboratoriów. Ponadto, IKEA wyposażyła w meble i akcesoria 37 stacjonarnych oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży w 34 szpitalach na terenie całego kraju. Łączna wartość naszego wsparcia w tym projekcie wyniosła 1,6 mln zł
– dodaje Karin Sköld.
W tym roku planujemy kontynuować programy zaangażowania społecznego, by wywierać prawdziwie pozytywny wpływ na życie wrażliwych grup w lokalnych społecznościach
- podsumowuje Karin Sköld.
Roczne Podsumowanie i Raport Zrównoważonego Rozwoju Ingka Group FY20 dostępne pod adresem: https://www.ingka.com/this-is-ingka-group/annual-report/
Raport Zrównoważonego Rozwoju IKEA FY20 jest dostępny tutaj:
https://newsroom.inter.ikea.com/publications/ikea-sustainability-report-fy20--forestry-goal-and-circular-assessment-of-the-product-range-achieved/s/d1af3c56-e99e-4449-aa64-24cc3ac223a3
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.
Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów IKEA i sześćdziesiąt cztery Punkty Odbioru Zamówień (łącznie z Punktami Mobilnymi oraz w sklepach IKEA), które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 32 sklepy IKEA na 11 rynkach. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.
W roku finansowym 2020 ponad 25 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 154 mln wizyt.
*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 378 sklepami w 31 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.