Początki IKEA w Polsce sięgają 1961 roku, kiedy marka złożyła zamówienie na pierwszy mebel wyprodukowany w polskiej fabryce. Z kolei pierwszy sklep IKEA został otwarty na warszawskim Ursynowie we wrześniu 1990 roku. Od tego momentu minęło 30 lat, które na zawsze pozostaną w sercach wielu mieszkańców stolicy. IKEA wraz z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy chcą podzielić się historią ostatnich trzech dekad i pokazać dynamiczne zmiany miasta i życia jego mieszkańców w tym czasie. W rezultacie współpracy powstała wystawa „Witaj w lepszym domu! Witaj w Warszawie!” zlokalizowana w przestrzeni Akademii Sztuk Podziemnych przy stacji metra Wilanowska. W podróż w czasie będzie można wyruszyć już od 8 grudnia br.
Cieszymy się, że przy udziale IKEA mogła powstać wystawa, która pozwala nam spojrzeć na Warszawę z perspektywy ostatnich 30 lat. Tym bardziej, że rok 1990 był początkiem wielkich przemian w kraju – to wtedy odbyły się pierwsze w pełni wolne wybory, które symbolicznie rozpoczęły najnowszą historię polskiej samorządności. Choć są w stolicy miejsca niezmienne od lat, będące jej wizytówką, wystarczy spojrzeć na zaledwie kilka fotografii z wystawy, by zobaczyć, jak wiele się zmieniło. Mamy ambitne plany dalszego rozwoju miasta – naszego wspólnego domu. Ważna jest pamięć zarówno o historii, jak i o wygodzie mieszkańców oraz ich lepszym samopoczuciu dzięki temu, że wspólnie zadbamy o lepszy klimat, naszą planetę i miasto
- mówi Aldona Machnowska-Góra, Wiceprezydent Miasta Stołecznego Warszawy.
Ostatnie trzydziestolecie to okres niezwykle intensywnych zmian. Zmieniają się nasze domy, miasta. Świat nie stoi w miejscu, jest w ciągłym ruchu. IKEA wspólnie z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy sięgnęła do zasobów archiwów, abyśmy wspólnie mogli wybrać się w wyjątkową podróż. Wystawa "Witaj w lepszym domu! Witaj w Warszawie!" pomoże nam przenieść się w czasie do lat 90, ale też spojrzeć w lepszą przyszłość. Na 28 planszach zobaczymy, jak przez ostatnie trzydzieści lat, zmieniły się nie tylko nasze cztery kąty i życie mieszkańców stolicy, ale także nasz większy dom – miasto Warszawa
- dodaje Karol Barcal, Dyrektor Regionu Warszawa IKEA Retail w Polsce.
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.
Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów IKEA i 51 Punktów Odbioru Zamówień (łącznie z Punktami Mobilnymi), które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 27 sklepów IKEA w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.
W roku finansowym 2019 ponad 30 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 118 mln wizyt.
*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 374 sklepami w 30 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.